קשישים | דעה

דעה: כשהילדים שלך גוזלים ממך את זכות השבעה

חוסר האונים, החולשה והתלות של קשישים מנוצלים לא פעם בקור רוח ובתכנון מראש גם ע"י בני משפחתם, מי שהם בשר מבשרם • דעה

קשישים / צילום: Shutterstock
קשישים / צילום: Shutterstock

ניצול קשישים איננו חדש במחוזותינו. רק לאחרונה התבשרנו על קשישה מירושלים שנשדדה ע"י מתחזות למטפלות ביטוח לאומי, וכמוה ישנם קשישים רבים שמנוצלים באופן מחפיר וחסר מוסר ע"י זרים חסרי מצפון. אלא שחוסר האונים, החולשה והתלות של אותם קשישים, מנוצלים לא פעם בקור רוח ובתכנון מראש גם ע"י בני משפחתו, קרוביו, ילדיו, מי שהם בשר מבשרו.

מאבקים על כסף בתוך המשפחה מובילים לא פעם להשתלטות של ילד אחד על הורה תשוש ותלוי, בדרך כלל כזה שנותר לבדו, תוך בידודו משאר בני המשפחה, עד כדי יצירת ניכור מוחלט שלו מכלל המשפחה המורחבת.

הפעם, לא הורה שמסית ילד קטין נגד ההורה האחר, אלא ילד בגיר שמסית את ההורה נגד שאר ילדיו, מנתק ומבודד אותו מהעולם, הופך אותו תלוי בו לחלוטין, ואגב כך משתלט על כספו ורכושו ובחלק מהמקרים אף יורש אותו בעודו חי.

כל זה יכול לקרות כשההורה כבר תשוש גוף או נפש או שניהם, כשההורה תלוי לחלוטין בבן המשפחה שמטפל בו ואין לו את היכולת ותעצומות הנפש לבדוק או להבין או לבחון או לשקול את המידע שהוא מקבל מהבן א הבת שמטפלים בו.

במשפחות בהן נותר הורה אחד כשהוא במצב סיעודי וילד אחד פנוי יותר שהופך להיות המטפל העיקרי בו, לא פעם אותו ילד מטפל מנצל את המצב על מנת לשפר את מצבו הכלכלי, נוטל לעצמו מהרכוש של הורהו, מצמצם את העיזבון העתידי ואף זוכה בו במלואו, לאחר שהחתים את ההורה על צוואה לפיה הוא יורש את כל או את רוב העיזבון.

טיפול בהורה סיעודי אינו קל. כשילד נוטל על עצמו את הטיפול העיקרי בהורה כזה, הוא הופך להיות בעל כוח רב. הוא הופך את ההורה לתלוי בו מצד אחד, ומשחרר את האחים האחרים מדאגות לאותו הורה, מן הצד השני.

כך, למשל, בתה של ג' ניצלה את העובדה ששתי אחיותיה עסוקות מאד והחלה במרץ לנהל את רכוש אמה אשר כלל מספר דירות. היא גבתה את שכר הדירה וגם הפרישה לעצמה משכורת נכבדה במיוחד עבור ניהול הנכסים. בדיעבד התברר שהיא גם שכנעה את אמה למכור את אחד הנכסים ורכשה לעצמה דירת יוקרה על שמה.

הבת לא הסתפקה בכך. היא ניתקה את אמה מכל אמצעי התקשורת, נטלה ממנה את הטלפון הנייד, ניתקה את הטלפון הקווי בבית והורתה למטפלת הסיעודית של האם לא לענות לשום שיחת טלפון ולא לפתוח את הדלת לאף אדם חוץ ממנה.

גם להלוויית אחיה לא זכתה ג' להגיע, שכן בתה דאגה שאף אחד לא יודיע לה על דבר הפטירה, לא כל שכן שהופקעה ממנה הזכות להתאבל ולשבת עליו שבעה.

הבת גם דאגה שאמה תחתום על צוואה שמיטיבה עמה במיוחד וציוותה לה את רוב הרכוש. את זאת גילו אחיותיה של הבת רק לאחר פטירת ג', והן נאלצו להגיש התנגדות לקיום הצוואה מן הטעמים שג' לא היתה כשירה לערוך את הצוואה, שהופעלה על ג' השפעה בלתי הוגנת, שנוצרה תלות בין ג' לבתה שטיפלה בה, ועוד.

לאחר פטירתה של ג', העידה אחותה כי ג' ביום בהיר אחד נעלמה מחייה, או ליתר דיוק הועלמה מן העולם. לא ניתן היה ליצור עמה קשר, היא לא הגיעה לשום אירוע משפחתי ונמנעה ממנה האפשרות לבקר אותה, כל פעם בתירוץ אחר.

תופעות פסולות מהסוג המתואר ניתן לנסות למנוע ע"י זיהוי סימני הניכור והניתוק כבר בשלב מוקדם, להבטיח מעורבות של כלל האחים/אחיות בטיפול בהורה, מינוי מספר מיופי כוח לטיפול בענייניו של ההורה במסגרת של ייפוי כוח, ובמידת הצורך לבצע התערבות משפטית ולהוציא צווים מתאימים בטרם יהיה מאוחר מידי. 

הכותבת היא עו"ד מומחית לדיני משפחה וירושה