אמת או חובה? אמיתות העובדות בהליך הגישור היא החובה של המגשר

למה זה קריטי שהמגשר שלכם יהיה בקיא בעניינים הכלכליים שלכם, כל שכן – בענייני חברות, דו"חות חשבונאיים, מסמכים בנקאיים, אופציות ומניות? מה עלולה להיות התוצאה אם המגשר שלכם לא יבדוק את כל הנושאים הכלכליים שלכם? וכיצד תייצרו וודאות מרבית בהסכם גישור?

החלטתם להתגרש בהליך גישור? בחרתם נכון.

באמצעות הליך גישור אתם משאירים את השליטה בידיים שלכם (ולא בידי מומחים, ביהמ"ש או ביה"ד הרבני), אתם מחליטים מה יהיה כתוב בהסכם שלכם, אתם יעילים יותר  ורוב הסיכוי שתחסכו מעצמכם גם כסף וגם חודשים או שנים של דיונים בערכאות השונות ויש לכם אפשרות לייצר פתרונות יצירתיים לכל . מחלוקת שתתעורר.

יחד עם זאת, יש לדעת ולזכור שגם אחרי חודשים של פגישות עם המגשר, אחרי שהתגוששתם,  והתווכחתם, הסכמתם, הגעתם לנוסח הסכם מוסכם, חתמתם עליו, ואישרתם אותו בבית משפט – גם אז – ההסכם שלכם עלול להתבטל.

לפני כחודש וחצי, פורסם פסק דינו של בימ"ש לענייני משפחה בפתח תקווה (תה"ס 56267-06-18 פלונית נ' אלמוני, מפי כב' השופטת נ. אליה, ביום 31.10.21), שביטל הסכם גירושין שנערך בידי עו"ד מגשרת.

בפסק הדין דובר על בני זוג, שלאחר 17 שנים ו – 3 ילדים, חתמו על הסכם גירושין שאושר וקיבל תוקף של פס"ד ע"י ביהמ"ש, לאחר שהצהירו בפניו כי חתמו עליו מרצון ובהסכמה חופשית והבינו את תוכן ההסכם, מהותו ותוצאותיו.

הצדדים, שניהם, היו מיוצגים ע"י אותה מגשרת.

במסגרת הפרק הרכושי בהסכם פירטו הצדדים את רכושם המשותף ואת החובות המשותפים, והסכימו לחלק את רכושם כך שלאישה תינתן זכות מגורים בבית עד לסילוק המשכנתא, ולאחר מכן יימכר הבית והתמורה תחולק בין הצדדים בחלקים שווים, הנחלה המשותפת תועבר לבעלותו של הבעל (והוא זה שיישא בתשלומי המשכנתא), ומלוא הזכויות בחברה ע"ש הבעל, על הכנסותיה וחובותיה, יישארו לו בלבד, וזאת לאחר שהצהיר כי הציג תדפיסי הנהלת חשבונות בעניין חובות החברה ונטל השבת ההלוואות שלה.

לאחר אישור ההסכם, שבו הצדדים לחיות יחד למשך שנתיים שלמות. בחלוף אותן שנתיים, חתמו על נספח להסכם גירושין אשר לא אושר על ידי בית המשפט, ולאחר מכן התגרשו.

כ – 3 שנים לאחר החתימה על הסכם הגירושין ואישורו בבימ"ש, וכשנה לאחר החתימה על הנספח להסכם, הגישה האישה תביעה נגד הבעל לביטול הסכם הגירושין, בין היתר, בטענה שההסכם מקפח אותה באופן קיצוני, נחתם תוך הטעיה חמורה מצדו של הבעל ותוך ניצול מצבה הנפשי הקשה של האישה לאורך שנות נישואי הצדדים.

בין יתר טענותיה, טענה האישה כי הבעל הציג מצג מסוים למגשרת, מצג לפיו החברה שבבעלותו במצב קשה – והמגשרת פשוט קיבלה את עמדתו ללא כל בדיקה.

באותה העת, כך טענה האישה, האמינה לבעל, וחתמה על ההסכם מתוך הבנה שחובותיה של החברה והתחייבויותיה עולים בהרבה על הזכויות בה. כתוצאה מכך, ויתרה על חלקה בזכויותיו הסוציאליות של הבעל, פערי השתכרות, כספים שצבר וכתובתה.

ביהמ"ש הורה על מינוי רו"ח מומחה, אשר קבע כי במועד חתימת ההסכם היו רווחיה של החברה בשיאם, אולם בשל התנהלותם של הבעל ושותפו אשר משכו מיליוני שקלים מן החברה, במודע, פגע הדבר ברווחיותה של החברה.

ביהמ"ש קבע כי הצדדים גיבשו ביניהם את עיקרי ההסכם בהתבסס על נתונים חלקיים שפרש הבעל בפני האישה ובפני המגשרת בנוגע לחברה. נקבע כי הבעל הטעה את האישה והמגשרת לחשוב כי מצב החברה גרוע משהיה, ניצל את האמון שנתנה בו האישה, ובחר לנהל מו"מ בחוסר תום לב עם תוך שהוא מדגיש את חובות החברה, אולם מעלים את רווחיה.

איפה הייתה המגשרת בכל הסיפור הזה?

כאשר נשאלה המגשרת  אלו מסמכים הוצגו לה, השיבה "חשבונות בנק… מס הכנסה… כרטיסי אשראי… נתונים של חובות", ואף אישרה, כי למדה מן המסמכים שהוצגו לה כי מצבה של החברה לא היה טוב. כאשר עומתה המגשרת עם  דוחות מבוקרים של החברה המצביעים על רווח של 8,400,000 ₪ בשנה שקדמה לחתימה על ההסכם, הבהירה "לא ראיתי מסמכים כאלה".

המגשרת הודתה, כי לא בדקה את הזכויות הצבורות של הנתבע, לא את המוניטין של החברה, לא חשבונות בנק ולא את שווי נכסי המקרקעין.

למעשה, הבעל הביא מידע סלקטיבי אודות החברה, בניסיון להעצים את תמונת חובותיה, תמונה שהצטיירה יפה מאוד לטובתו, והמגשרת, שאמרה שהתרשמה שמצבה של החברה אינו מזהיר – לא דרשה נתונים משלימים אודות הכנסות החברה.

לו הייתה המגשרת עושה מלאכתה נאמנה – הייתה דורשת לראות את התמונה המלאה, וכבר במעמד המו"מ היה מתגלה כי למעשה חברת הבעל נהנית מעליה ברווחים ולא, כפי שניסה לצייר הבעל, תמונה של חברה העומדת בפני טביעה, האישה לא הייתה חותמת על הסכם לפיו היא מוותרת על כל זכויותיה.

בסיפור הזה, עדותה של המגשרת, שהבהירה כי לא הוצג בפניה המידע הכולל בנוגע לחברה, מביאה לכלל מסקנה כמה קריטי שמי שמנהל את הליך הגישור שלכם יהיה פרואקטיבי ויגלה בקיאות והבנה בכלל העניינים הכלכליים, אחרת – ההסכם שלכם עלול להתבטל.

מה אנחנו למדים מכל הסיפור הזה?

  1. כשאתם בוחרים מגשר שילווה אתכם בתהליך הגישור – בחרו במגשר וותיק ובעל ניסיון, תוודאו את השליטה והבקיאות שלו בכל העניינים הקשורים לגירושין, ובפרט – לעניינים כלכליים.
  2. התחלתם הליך גישור? זה לא הזמן לשבת "רגל על רגל". תהיו עירניים ואקטיביים, זה קריטי. תתייעצו עם עו"ד מטעמכם, תהיו בטוחים ששאלתם את כל השאלות, וחשוב מכך – תהיו בטוחים שקיבלתם את כל התשובות. אל תגידו "יהיה בסדר", תקחו אחריות על העתיד שלכם ושל ילדכם.
  3. אל תמהרו להגיד "אמן". בן הזוג העביר מסמכים? תדפיסי בנק? דו"חות חברה? חובות אשראי וספקים? הסכמי אופציות ומניות? אל תסתנוורו ואל תתבלבלו, קחו את הזמן (ואנשי המקצוע אם צריך), לקרוא ולהבין את מהות המסמכים. נורא קל לחצות את הגבול בין לתת אמון לבין לנצל אמון.
  4. אל תסמכו על כך שתוכלו לבטל את הסכם הגירושין מאוחר יותר. ככלל, תביעות לביטול הסכם אינן מתקבלות בשמחה. בתי המשפט נוטים שלא להתערב בהסכמי גירושין, כל שכן הסכמי גירושין שאושרו וקיבלו תוקף של פסק דין.
  5. קרה דבר במהלך הגישור שהקפיץ לכם "דגל אדום"? כנראה שלא סתם. תעצרו ותבדקו מה לא מתיישב לכם. תבקשו מהמגשר לעמוד על הדברים, לבדוק, לדרוש מסמכים נוספים, ואם יש צורך – תשכרו את שירותיו של עוד איש מקצוע שיידע לתת לכם את התשובות שאתם מחפשים.