דיני משפחה וגרושין

  • דיני המשפחה הינו תחום רחב ומורכב ועל כן נדרש ידע, ניסיון והתמקצעות ספציפית מעוה"ד העוסק בו. מורכבותו נובעת מעצם היותו תחום משפטי המלווה בין היתר באמוציות, משברים נפשיים, כלכליים ועוד, אותם חווים הצדדים בעת הסכסוך ולעיתים, במודע או שלא במודע, משפיעים על אופן קבלת ההחלטות. כמו כן, ההליכים המשפטיים במקרים רבים מתמשכים ומתארכים, ולעיתים אף מתעוררים לחיים גם לאחר שהצדדים היו בטוחים שהגיעו לסיומם.
  • הנושא העיקרי בו עוסק תחום דיני המשפחה הוא גירושין וכל מה שכרוך ונלווה להם, כגון:
  1. ענייני משמורת וזמני שהות של קטינים.
  2. מזונות קטינים.
  3. מזונות אישה.
  4. אבהות/אמהות.
  5. חלוקת רכוש בין בני זוג.
  6. אלימות במשפחה.
  7. כתובה.
  • עם התפתחותו של העולם המודרני, אנו עדים לקיומם של תאי משפחה מסוגים שונים ומגוונים, זוגות מעורבים (דת/ מין), משפחות שבראשן הורה עצמאי וכו'. כפועל יוצא מכך ישנן צורות נישואין וחיי שיתוף שונים, אשר גם בהן עוסק תחום דיני המשפחה:
  1. נישואין אזרחיים.
  2. נישואין פרטיים.
  3. ידועים בציבור.
  4. ילדים משותפים ללא נישואין וללא חיי שיתוף.
  • לאור מורכבות התחום כאמור והעובדה כי הוא מתפרש על מגוון רחב של נושאים, הוחלט בשנת 1995 להקים בישראל את בית המשפט לענייני משפחה ולהסמיך אותו לדון בכל ההליכים הנובעים מסכסוכים בתוך המשפחה. המטרה הייתה כי בני הזוג יתדיינו תחת קורת גג אחת, מול שופט אחד, שזהו תחום מומחיותו.
  • אולם, לעיתים החוק במדינת ישראל מסמיך גם את בתי הדין הדתיים השונים (רבני, שרעי, נוצרי ועוד), לדון בענייני נישואין וגירושין והכרוך בהם. על כן, קיימת סוגית "מרוץ הסמכויות" עליה יש לתת את הדעת בבואנו לפתוח בהליכים משפטיים.
  • בנוסף להליך הגירושין והכרוך בו, תחום המעמד האישי עוסק בנושאים רבים נוספים, כגון:
  1. חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות.
  2. תיקון שם וגיל.
  3. אימוץ.
  4. צוואות וירושות.
  5. סכסוכים שונים בין אחים ובין הורים וילדיהם.
  6. אמנת האג.
  7. מזונות חו"ל.